top of page
werkend

Online Psychologie

Therapie en begeleiding via beeldbellen  Cursussen om jouw veerkracht
te versterken

​

De Praktijk Kinderen en Jongeren

Binnen de BGGZ bieden wij online behandeling voor kinderen vanaf 7 jaar en jongeren tot 18 jaar.

Kinderen en jongeren zijn meestal al gewend om via een i-pad, telefoon of computer interactief te werken.
Kinderen met weinig concentratievermogen hebben baat bij compacte en korte sessies die frequenter plaatsvinden. 


 

Bij welke thema's kan worden geholpen?

​

  • Angst en fobieën

  • Depressie

  • Faalangst

  • Trauma

  • Boosheid en Verdriet

  • Piekeren

  • Perfectionisme

  • Sociale vaardigheden

  • Schoolgerelateerde problemen zoals aandachtsproblematiek

  • Rouw en verlies

  • Hoogsensitiviteit 

  • Hoogbegaafdheid

  • (Chronische) ziekte

​​​

Wij behandelen niet online in de volgende situaties :


  • Suïcidale gedachten
  • Automutilatie
  • Psychoses
  • Verslaving (inclusief gameverslaving)
  • Situaties waarbij de ouders beiden gezag hebben, maar waarvan de ouders geen goede onderlinge verstandhouding met elkaar ervaren, hieronder vallen ook vechtscheidingen en situaties waarbij het kind verminderd contact wenst met een van de ouders
Als een van deze situaties van toepassing is, dan is behandeling bij een hier in gespecialiseerde 2e lijns praktijk/instelling geïndiceerd.

 

 

Hoe verloopt een behandeling?

Na aanmelding (op initiatief ouders of via een verwijzing van de huisarts) volgt eerst een intakegesprek met de ouders. 
 

Daarna plannen wij een aantal sessies in waarin we de denk- en leefwereld van het kind/jongere beter leren kennen. Dat gebeurt via praten en werken met creatieve materialen.
Vanaf de start denken we mee en geven wij tips.
Meestal is er na een aantal sessies een beeld van de unieke wijze waarop de problematiek zich uit en kan de behandeling verder verdiept worden.
Tijdens de behandeling van kinderen kan het wenselijk zijn om ook ouderbegeleiding op te starten.

Bij jongeren ligt dat soms anders, zij hebben meer behoefte aan privacy en willen soms de ouders niet veel betrekken. In dat geval wordt in overleg afgestemd in hoeverre ouders betrokken kunnen worden.

 

In de laatste fase vindt de evaluatie en afronding plaats. Het moment van afronding wordt bepaald in onderling overleg tussen kind/jongere, de ouders en psycholoog. 

Tegelijkertijd met de begeleiding van het kind kan een ouder begeleidingstraject opgestart worden - hier vind je meer info over ouderbegeleiding

foto's praktijk waag 098.jpg

Filmpjes van ons werk

​

Hieronder vind je een filmmateriaal (uit 2012) van onze trainingen voor kinderen en jongeren

in de afgelopen 20 jaar.
Wij hebben naast individuele begeleiding, vele trainingen, workshops en kampen

georganiseerd voor kinderen en jongeren. 

Aanmelding behandeling kinderen/jongeren

 

Voor de Gemeenten Texel, Den Helder en Schagen is voor 2024 een contract afgesloten voor vergoeding vanuit het Jeugdzorg budget.

Wanneer u op Texel woont en uw kind wilt aanmelden voor therapie heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of een indicatie voor basis- ggz van de gemeente. Uw gezin kan dan binnen het budget van jeugdzorg bij ons begeleiding ontvangen. (mits er plaats is in de praktijk)

Voor gezinnen die geen aanspraak op jeugdzorgbudget van gemeente Texel, Den Helder of Schagen kunnen maken (omdat uw kinderen niet zijn ingeschreven bij een van deze gemeenten) of willen maken, geldt dat u de zorg zelf moet betalen, hiervoor zijn onderstaande voorwaarden van toepassing.


U kunt uw kind aanmelden via de contactpagina op onze website.

​

​

shutterstock_1862444383-kleiner.jpg

Behandelmethoden bij Kinderen en Jongeren

In onze behandelingen voor kinderen en jongeren maken we gebruik van diverse methoden, waaronder:

​

Creatieve Therapie
 

  • Tekenen, schilderen en boetseren helpen kinderen hun gevoelens uit te drukken en te verwerken. Tijdens deze activiteiten wordt gepraat over emoties, waardoor kinderen en jongeren op een natuurlijke manier hun gevoelens kunnen verkennen en begrijpen. Daarnaast kunnen ze via hun tekeningen duidelijk maken wat er in hen omgaat.
     

Visualisaties & Imaginatie-technieken
 

  • Imaginatie helpt bij het werken aan trauma’s en belemmerende overtuigingen. Deze techniek zorgt voor diepe ontspanning, vergelijkbaar met dagdromen, waardoor kinderen zich gemakkelijker kunnen openstellen. Kinderen en jongeren leren ademhalings- en ontspanningsoefeningen die helpen hun klachten te verminderen, en het dagelijks uitvoeren van deze oefeningen thuis versterkt het effect.
     

Helende Verhalen
 

  • Op maat geschreven verhalen met favoriete personages helpen kinderen hun gevoelens te herkennen en verwerken. Ouders merken vaak een gedragsverandering wanneer ze deze verhalen voorlezen, omdat kinderen zich op een veilige en symbolische manier kunnen identificeren met de personages. Deze verhalen bieden kinderen een indirecte manier om over hun problemen te praten zonder zich bedreigd of ongemakkelijk te voelen.
     

Oefeningen voor het Autonome Zenuwstelsel
 

  • Mindfulness, progressieve relaxatie, yoga oefeningen en ademoefeningen helpen kinderen en jongeren die gevoelig zijn voor sferen en prikkels om zich te concentreren en zich beter te voelen. Deze oefeningen bevorderen de balans in het autonome zenuwstelsel, wat resulteert in verbeterde concentratie en een groter geluksgevoel. Het regelmatig uitvoeren van deze oefeningen kan kinderen helpen om beter om te gaan met overprikkeling en stress.​
     

Cognitieve Gedragstherapie (CGT)
 

  • CGT helpt kinderen en jongeren om negatieve gedachten en gedragspatronen te herkennen en te veranderen. Deze therapie richt zich op het aanleren van praktische vaardigheden om beter om te gaan met stress en problemen. Door middel van gestructureerde sessies wordt geleerd hoe ze hun gedachten kunnen uitdagen en positieve gedragsveranderingen kunnen doorvoeren.
     

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)
 

  • EMDR is een effectieve behandelmethode voor het verwerken van traumatische ervaringen. Tijdens de sessies worden kinderen gevraagd om traumatische herinneringen te visualiseren terwijl ze tegelijkertijd ritmische oogbewegingen volgen. Deze techniek helpt de hersenen om de traumatische herinneringen te her-verwerken, wat leidt tot een vermindering van de emotionele impact van het trauma.
     

Acceptance en Commitment Therapie (ACT)
 

  • ACT helpt kinderen en jongeren om psychologische flexibiliteit te ontwikkelen door zich te richten op acceptatie van negatieve gedachten en gevoelens in plaats van deze te vermijden. Deze therapie leert hen om te handelen in overeenstemming met hun waarden, zelfs in de aanwezigheid van moeilijke emoties, wat bijdraagt aan een groter gevoel van welzijn en veerkracht.
     

Innerlijke Reis
 

  • Een innerlijke reis is een techniek waarbij kinderen en jongeren hun negatieve of traumatische herinneringen herzien en herschrijven in een veilige en ondersteunende omgeving. Dit helpt hen om hun angsten en belemmeringen te overwinnen door nieuwe, positieve uitkomsten te visualiseren. Door deze techniek kunnen kinderen en jongeren hun zelfbeeld en hun reactie op stressvolle situaties verbeteren.

Online onderwijs

Begeleiding bij hoogsensitiviteit

​

Hoogsensitiviteit is een eigenschap waarbij kinderen en jongeren sterker reageren op prikkels uit hun omgeving.

Dit kan zich uiten in diepgaande emoties en intensieve reacties op zintuiglijke prikkels zoals geluiden, geuren of licht.

 

Hoogsensitieve mensen hebben vaak een rijk innerlijk leven en zijn gevoelig voor subtiliteiten in hun omgeving. Ze kunnen ook sneller overweldigd raken door te veel prikkels, wat kan leiden tot stress en vermoeidheid.

 

Deze eigenschap komt voor bij ongeveer 15-20% van de bevolking en wordt gekenmerkt door een diepe verwerking van informatie op zowel emotioneel als sensorisch niveau. Hoogsensitieve kinderen en jongeren hebben vaak tijd nodig om indrukken te verwerken en kunnen gevoeliger zijn voor stemmingen van anderen.

 

Ze hebben vaak een sterke intuïtie en zijn empathisch, wat hen gevoelig maakt voor de emoties van anderen. Het is belangrijk om hoogsensitiviteit te onderscheiden van andere eigenschappen zoals verlegenheid of angst, hoewel deze vaak hand in hand kunnen gaan.

 

Door begrip en adequate ondersteuning kunnen hoogsensitieve mensen leren om hun sensitiviteit als kracht te gebruiken en hun grenzen beter te bewaken.

​

Psychologische begeleiding kan helpen bij:

​

  • Begrip en erkenning van hoogsensitiviteit

  • Vermindering van gevoelens van schaamte en isolatie

  • Aanleren van emotionele regulatievaardigheden

  • Effectieve omgang met overprikkeling

  • Ontwikkeling van communicatie- en sociale vaardigheden

​

Positief effect van psychologische begeleiding bij hoogsensitiviteit:

​

  • Emotionele regulatie: Hoogsensitieve kinderen en jongeren leren vaardigheden om hun emoties beter te beheersen, waardoor ze minder overweldigd raken door intense gevoelens.

  • Zelfbewustzijn: Ze ontwikkelen een dieper begrip van zichzelf, inclusief hun gevoeligheden, sterke punten en grenzen.

  • Stressmanagement: Ze leren effectieve strategieën om stress te verminderen en overprikkeling te voorkomen.

  • Zelfacceptatie: Door de begeleiding leren ze om hun sensitiviteit te omarmen en te zien als een waardevolle eigenschap in plaats van een last.

  • Verbeterde relaties: Ze kunnen hun communicatie- en sociale vaardigheden verbeteren, waardoor ze beter in staat zijn om gezonde relaties op te bouwen en te onderhouden.

  • Verhoogde veerkracht: Ze worden veerkrachtiger en kunnen beter omgaan met uitdagende situaties en veranderingen.

  • Verbeterd zelfvertrouwen: Door hun sensitiviteit te begrijpen en te accepteren, groeit hun zelfvertrouwen en zelfbeeld.

  • Betere prestaties: Hoogsensitieve kinderen en jongeren kunnen hun potentieel beter benutten omdat ze minder worden gehinderd door overprikkeling en stress.

  • Levenskwaliteit: Over het algemeen kan psychologische begeleiding leiden tot een verbeterde kwaliteit van leven door de sensitiviteit op een positieve manier te integreren in hun dagelijks leven.

  • Langdurige impact: De voordelen van de begeleiding zijn vaak langdurig en kunnen hen helpen gedurende hun hele leven beter om te gaan met hun hoogsensitiviteit.

Traumaverwerking bij kinderen en jongeren

​

Kinderen kunnen verschillende vormen van trauma ervaren, zoals geweld, pesten, misbruik, verlies van een dierbaar persoon of dier, een ongeluk, of emotionele verwaarlozing. Deze ervaringen kunnen diepgaande en langdurige effecten hebben op het emotionele, psychologische en fysieke welzijn van een kind.

 

Het doel van psychologische begeleiding is om het kind te ondersteunen bij het verwerken van het trauma, het ontwikkelen van coping-strategieën en het herstellen van zijn of haar veerkracht.
 

De eerste stap in psychologische begeleiding is het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin het kind zich comfortabel voelt om zijn of haar ervaringen te delen. Kinderen moeten vertrouwen hebben in de psycholoog en zich vrij voelen om openlijk te praten over hun emoties en gedachten zonder angst voor oordeel of afwijzing.
 

Psycho-educatie speelt een essentiële rol in de begeleiding. Het kind en de ouders worden voorgelicht over wat trauma is, hoe het zich manifesteert en hoe het kan worden behandeld. Door psycho-educatie leren ze begrijpen dat de reacties van het kind op het trauma normaal zijn en dat er manieren zijn om hiermee om te gaan. Dit inzicht kan helpen om gevoelens van schuld, schaamte of isolement te verminderen.
 

Een belangrijk aspect van traumaverwerking is het leren reguleren van emoties. Kinderen kunnen na een trauma moeite hebben om hun emoties te begrijpen en te uiten. Psychologische begeleiding biedt technieken zoals ademhalingsoefeningen, mindfulness en meditatie om kinderen te helpen hun emoties beter te beheersen. Deze vaardigheden helpen hen om kalm te blijven in stressvolle situaties en om hun emotionele welzijn te verbeteren.
 

Therapeutische interventies variëren afhankelijk van de behoeften van het kind en kunnen onder meer cognitieve gedragstherapie (CGT) omvatten, waarbij het kind negatieve gedachten en gedragspatronen identificeert en verandert die verband houden met het trauma. Expressieve therapieën zoals tekenen en schilderen bieden kinderen een non-verbale manier om hun emoties en ervaringen uit te drukken, wat kan helpen bij het verwerken van diepgaande gevoelens die moeilijk onder woorden te brengen zijn.
 

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een effectieve therapie die speciaal is ontwikkeld voor traumaverwerking en kan ook bij kinderen worden toegepast. Het maakt gebruik van oogbewegingen of andere vormen van bilaterale stimulatie om het kind te helpen de emotionele lading van traumatische herinneringen te verminderen en positieve veranderingen in gedachten, gevoelens en gedrag te bevorderen.
 

Familieondersteuning is van onschatbare waarde tijdens het traumaverwerkingsproces. Ouders en verzorgers spelen een cruciale rol in het ondersteunen van het kind en kunnen ook baat hebben bij begeleiding om hen te helpen hun kind beter te begrijpen en te ondersteunen. Het gezin kan samenwerken met de psycholoog om een ondersteunend en helend milieu te creëren voor het kind.
 

Tot slot kan samenwerking met het schoolsysteem van vitaal belang zijn om ervoor te zorgen dat het kind de juiste ondersteuning krijgt na een traumatische ervaring. Schooldirecteuren en leerkrachten kunnen worden geïnformeerd over de situatie van het kind en er kunnen aanpassingen worden gemaakt om academische stress te verminderen en het herstelproces te ondersteunen.

​

Door middel van deze gecoördineerde inspanningen kan psychologische begeleiding bij traumaverwerking bij kinderen hen helpen om de impact van traumatische ervaringen te verminderen, hun veerkracht te versterken en gezonde coping-strategieën te ontwikkelen die essentieel zijn voor hun emotionele en psychologische welzijn op lange termijn.

Herfst handwerk

Rouw en Verlies verwerking bij
kinderen en jongeren

Rouw en verliesverwerking bij kinderen zijn complexe emotionele processen die de steun en begeleiding van volwassenen vereisen om gezond te kunnen doorlopen.

 

Kinderen ervaren rouw niet alleen bij het verlies van een geliefde door overlijden, maar ook bij andere vormen van verlies zoals scheiding, verhuizing, het verlies van een huisdier, of het verlies van vriendschappen. Het begrijpen en omgaan met rouw verschilt per leeftijd en ontwikkelingsfase van het kind, waardoor de benadering van begeleiding vaak op maat gemaakt moet worden.

​

Ten eerste is het belangrijk om kinderen een veilige en ondersteunende omgeving te bieden waarin ze hun gevoelens kunnen uiten en vragen kunnen stellen over het verlies. Open communicatie moedigt hen aan om hun emoties te delen en biedt de mogelijkheid om hun begrip van het verlies te verdiepen. Kinderen kunnen rouw ervaren in golven, met momenten van intense verdriet en momenten waarop ze afleiding zoeken. Psychologische begeleiding helpt hen om deze emoties te begrijpen en om te gaan met de veranderingen die het verlies met zich meebrengt.

​

Psycho-educatie is een belangrijk onderdeel van de begeleiding. Kinderen moeten begrijpen wat rouw is en dat het normaal is om verdrietig, boos, of verward te zijn na een verlieservaring. Door middel van gesprekken, verhalen en creatieve activiteiten kunnen ze leren over de verschillende aspecten van rouw, zoals de betekenis van herinneringen, rituelen rondom afscheid nemen, en hoe ze steun kunnen vinden bij anderen.

​

Empathie en ondersteuning van volwassenen zijn essentieel tijdens het rouwproces van een kind. Familieleden, leraren, en andere vertrouwde volwassenen spelen een belangrijke rol bij het bieden van emotionele ondersteuning en het beantwoorden van vragen die het kind heeft over het verlies. Het tonen van begrip en geduld helpt kinderen om hun eigen tempo te volgen in de verwerking van het verlies, terwijl ze tegelijkertijd weten dat ze niet alleen zijn in hun verdriet.

​

Creatieve therapieën zoals tekenen, schrijven, of spelen kunnen kinderen helpen om hun emoties uit te drukken op een non-verbale manier. Deze activiteiten bieden een veilige uitlaatklep voor gevoelens die moeilijk onder woorden te brengen zijn en kunnen het kind helpen om de complexiteit van hun rouwervaring te verkennen en te begrijpen.

​

Het is belangrijk om kinderen de ruimte te geven om herinneringen aan de overledene te delen en te koesteren. Foto's, verhalen en andere aandenkens kunnen helpen om de band met de persoon die ze hebben verloren levend te houden. Het is ook essentieel om hun vragen over de dood te beantwoorden op een manier die past bij hun leeftijd en begripsniveau, waarbij eerlijke informatie wordt gegeven zonder overweldigend te zijn.

​

Rouw kan invloed hebben op verschillende aspecten van het leven van een kind, inclusief schoolprestaties, sociale relaties en emotionele welzijn. Psychologische begeleiding kan helpen bij het identificeren van deze effecten en het bieden van ondersteuning bij het omgaan met de uitdagingen die zich kunnen voordoen. Door samen te werken met ouders en andere betrokkenen kan de begeleiding zich richten op het creëren van een ondersteunend netwerk rondom het kind, zodat ze zich gesteund voelen tijdens hun rouwproces.

​

Tot slot kan rituele begeleiding helpen bij het bieden van structuur en betekenis aan het afscheid nemen. Rituelen zoals een herdenkingsdienst, het maken van een herinneringsboek, of het planten van een herdenkingsboom kunnen kinderen helpen om het verlies te verwerken.
 

Door deze geïntegreerde benaderingen kan psychologische begeleiding kinderen helpen om hun verlies te begrijpen, hun emoties te uiten en te verwerken, en veerkracht op te bouwen om verder te gaan in het leven met de herinneringen aan hun dierbare bij zich.

Leren op afstand

Ouderbegeleiding

Voor ouders die hun kind aanmelden bij is er ook de mogelijkheid om aparte ouderbegeleiding te ontvangen.
 
Als ouder heb je jezelf de taak gesteld om je kinderen liefdevol wegwijs te maken in deze wereld. En dat kan best een uitdaging zijn. Als een kind bij ons therapie komt, werken we dan ook regelmatig met de ouders. Want kinderen zijn vaak een spiegel voor hun ouders, ze weten onzekerheden en pijnplekken feilloos te raken.
Je kunt als ouder die uitdaging aannemen en kijken wat het gedrag en/of gevoel van je kind met je doet.
Misschien herken je veel van jezelf in je kind. In de ouderbegeleiding komen deze zaken aan de orde.

​
 

Ouderbegeleiding gelijktijdig met therapie voor je kind
 

De begeleiding van een kind start met een oudergesprek (intake).

In het intakegesprek dat vooraf gaat aan de begeleiding van het kind, wordt samen gekeken naar de zorgen die je hebt over je kind, de mogelijke oorzaken van de klachten, wat er al is geprobeerd thuis en op school en vooral ook waar het kind zelf last van ervaart.

Tijdens het gesprek kunnen we meer specifieke uitleg geven over de verschillende begeleidingsvormen en komen we tot overeenstemming of en wanneer de begeleiding met het kind wordt gestart.

 

Het is ook mogelijk dat tijdens het intakegesprek blijkt dat ouderbegeleiding alleen mogelijk voldoende is. D.w.z. dat door het werken met de ouder(s) vaardigheden aangeleerd kunnen worden, die in de opvoeding effect hebben. Of dat de ouder(s) werken aan oplossingen voor eigen stagnerende overtuigingen en gevoelens in het contact met het kind.
 

Meestal komen in ouderbegeleiding de volgende onderwerpen aan bod:
 

•  het verbeteren van communicatie tussen ouders en kind;

•  contact maken met je kind

•  gevoelens van jezelf en je kind begrijpen;

•  afweermechanismen herkennen en hier effectief op reageren;

•  opvoedingsdoelen en de invloed van onze eigen kindertijd;

•  het verwerken van eigen pijn/trauma’s
 

Ouders die verder aan de slag willen met het bewust opvoeden van hun kinderen en hierbij zelfreflectie niet uit de weg gaan, kunnen meedoen aan de trainingen voor volwassenen die wij online aanbieden.
Het doel van deze trainingen is de communicatie met jezelf te verbeteren, oude pijn en opvoedtrauma’s van jezelf te verwerken, te leren ontspannen en met vertrouwen in het leven te staan. 

Familie met behulp van slimme luidspreker

Algemene Voorwaarden

​

Voor de Gemeenten Texel, Den Helder en Schagen is voor 2024 een contract afgesloten voor vergoeding vanuit het Jeugdzorg budget.

​

Wanneer u op Texel woont en uw kind wilt aanmelden voor therapie heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of een indicatie voor basis- ggz van de gemeente. Uw gezin kan dan binnen het budget van jeugdzorg bij ons begeleiding ontvangen. (mits er plaats is in de praktijk)

Voor gezinnen die geen aanspraak op jeugdzorgbudget van gemeente Texel, Den Helder of Schagen kunnen maken (omdat uw kinderen niet zijn ingeschreven bij een van deze gemeenten) of willen maken, geldt dat u de zorg zelf moet betalen, hiervoor zijn onderstaande voorwaarden van toepassing.  

Het landelijke NZA uurtarief voor psychologische hulpverlening in de basis GGZ is 135,89 per consult van 60 minuten, waarvan 45 minuten directe tijd, en 15 minuten indirecte tijd.

 

Algemene voorwaarden

Op alle tarieven en betalingen zijn de betalingsvoorwaarden van toepassing.
Artikel 1. Deze betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle begeleidingsovereenkomsten tussen psycholoog en cliënt.
Artikel 2. De cliënt gaat akkoord met een tariefstelling van € 135.89 per consult psychologische begeleiding.  De cliënt betaalt de factuur binnen 14 dagen na de factuurdatum. De factuur wordt per e-mail of per post verstuurd. Betaling geschiedt contant of overschrijving per bank onder vermelding van het factuurnummer.
Artikel 3. Een consult duurt 60 minuten, waarbij de sessie 45 minuten duurt en er 15 minuten tijd is gereserveerd voor verslaglegging en dossiervorming.
Artikel 4. Een consult kan afgezegd worden, mits dit minimaal 48 uur vóór het tijdstip van de begeleiding kenbaar wordt gemaakt. Bij het niet afzeggen of het afzeggen binnen 48 uur is de psycholoog gerechtigd de gereserveerde tijd aan de cliënt in rekening te brengen.
Artikel 5. Indien de cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na de factuurdatum heeft betaald, zal de psycholoog de cliënt een betalingsherinnering sturen.  
Artikel 6. Voldoet de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan zijn/haar verplichtingen, dan is de psycholoog zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel door derden te laten uitvoeren.
Artikel 7. Alle buitengerechtelijke incassokosten verband houdende met de invordering van de gedeclareerde bedragen komen ten laste van de cliënt.

Artikel 8. Bij betalingsachterstand is de psycholoog gerechtigd – tenzij de begeleiding zich hiertegen verzet – verdere begeleiding op te schorten totdat de cliënt aan zijn/haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. 

bottom of page