top of page

10 manieren om angst te overwinnen

Bijgewerkt op: 5 dagen geleden




Zenuwen en beklemming

Angst is een gevoel dat iedereen wel eens heeft meegemaakt. Het is dat beklemmende gevoel in onze borst en keel, die opgejaagde hartslag of een vervelende zenuwachtige kramp in onze buik. Het kan ons flink in zijn greep te houden en ons verhinderen om van het leven te genieten.

 

Wat is angst?

Eigenlijk is angst een normale reactie van ons lichaam op een dreiging of gevaar.

Angst gerelateerde lichamelijke symptomen worden veroorzaakt door de signalen die onze hersenen naar ons lichaam sturen om ons voor te bereiden op een vecht-of-vluchtreactie. Angst is in essentie dus eigenlijk een goed iets omdat het deel uitmaakt van ons interne alarmsysteem wat ons waarschuwt voor mogelijke gevaren.


Maar soms loopt dat alarmsysteem vast. Dan kan moeilijk zijn om te bepalen of er in een bepaalde situatie daadwerkelijk een echt gevaar is, en kan angst ons ervan weerhouden nieuwe dingen te proberen, sociale contacten aan te gaan of zelfs gewoon te ontspannen en te genieten van een leuke dag.


Hoe kunnen we de angst overwinnen?

1. Alles begint met bewustwording. Het is allereerst belangrijk om te begrijpen wat de triggers zijn en wanneer angst ons parten speelt. Misschien is het een bepaalde situatie, een bepaalde gedachte of zelfs gewoon een algeheel gevoel van ongemak. Door de bron van onze angst vast te stellen, kun je de angst gaan aanpakken.

2. Het kunnen identificeren van irrationele gedachten is een volgende belangrijke stap in het omgaan met angst. Onze angsten komen vaak voort uit negatieve gedachten en overtuigingen die niet altijd waar hoeven te zijn. Voorbeelden zijn: “Hij zal mij zeker uitlachen” of “Ik ga ongetwijfeld iets stoms zeggen”

Probeer deze gedachten uit te dagen en te vervangen door gedachten die realistischer en optimistischer zijn. Als je bijvoorbeeld bang bent om te falen, probeer dan te erkennen dat fouten maken normaal is, en dat het je de kans geeft om te leren en te groeien.

 

3. Vervolgens is het belangrijk om je angst actief aan te pakken en niet toe te geven aan het gevoel het te willen vermijden. Deze stap kan angstaanjagend zijn, maar de confrontatie met de angstige gedachte is vaak de enige manier om onze angst te overwinnen.

Dit betekent natuurlijk niet dat we onszelf in gevaarlijke situaties moeten brengen. In plaats daarvan kun je jezelf geleidelijk aan de dingen blootstellen die je angstig maken. Dit doe je terwijl jezelf tegelijkertijd toespreekt dat je veilig bent en de situatie aankunt.

 

4. Een positieve en ondersteunende omgeving om je heen creëren kan je ook helpen met het aanpakken van angst. Je kunt jezelf omringen met mensen die je ondersteunen. Zoek bronnen van inspiratie, zoals boeken, podcasts of blogs, die je inspireren en laten zien dat je niet alleen bent in je strijd tegen angst.


5. Het is ook belangrijk om doelen te stellen die realistisch zijn en tegelijkertijd jezelf niet te veel onder druk te zetten. Als we het gevoel hebben dat we onrealistische verwachtingen moeten voldoen, worden we vaak angstiger. Durf fouten te maken en wees tevreden met elke kleine vooruitgang.

 

6. Door je te concentreren op dingen die je echt leuk vindt en voldoening geven, leidt je jezelf af van de angstige gedachten. Denk aan hobby's, sportactiviteiten of tijd doorbrengen met vrienden en familie. Door je te concentreren op positieve ervaringen is er tijdelijk minder ruimte voor de angst en maak je juist plaats voor positieve gevoelens.

7. Bovendien kan het ontzettend behulpzaam zijn om onze angst met anderen te delen. Het kan erg opluchten om over je zorgen te praten. Door de steun en inzichten van vrienden en familie kun je een nieuwe kijk op je angst te ontwikkelen.

8. Andere werkzame manieren om angstgevoelens tot rust te brengen zijn het doen van ademhalingsoefeningen, meditatie of lichaamsbeweging. Dit soort oefeningen kunnen je helpen om gedachten in het algemeen te vertragen en je lichaam te leren ontspannen. Dit geeft je meer ruimte om helder na te denken. Ook het vermijden van overmatig gebruik van alcohol, cafeïne of andere stimulerende middelen kan helpen om je angstniveau te verlagen.

9. Onthoud dat angstige reacties normaal zijn. Ons lichaam reageert op onzekerheid en stress. Het hoeft ons echter niet te weerhouden om volop te leven. We kunnen leren om onze angst te overwinnen en de leiding over ons leven te nemen als we de juiste aanpak, ondersteuning en zelfzorg inzetten.

 

10. Tot slot, wees geduldig met jezelf tijdens het hele proces. Het overwinnen van angst is meestal niet gemakkelijk. Maar als je toegewijd bent en doorzet, kun je flinke vooruitgang boeken. Geef jezelf de tijd en ruimte om te groeien en wees trots op elke stap die je zet in de richting van een leven wat niet (meer) overheerst wordt door angst.

3 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page